ספיישל מייקל צ’פמן

באוקטובר 2013 הגיע לארץ לראשונה היוצר מייקל צ’פמן, לסיבוב הופעות משותף עם אהוד בנאי. המוזיקאי יאיר יונה ואני הקדשנו לו תכנית.

נכתב באתר קול הקמפוס: הגיטריסט, הזמר והיוצר, מייקל צ’פמן (Michael Chapman), נחשב לאחת מהדמויות החשובות בהיסטוריה של הפולק הבריטי. הוא החל את דרכו בסוף שנות השישים בלונדון עם אלבום הבכורה המקסים, Rainmaker, שראה אור בשנת 1969. באלבום זה הוא החל לייצר את התמהיל של סגנונו הייחודי שמשלב בין בלדות פולק, פסיכדליה מלטפת, קטעי גיטרה אינסטרומנטליים ושירי רוק קשוחים יותר כמו, It Didn’t Work Out השיר שפותח את האלבום. סגנון הנגינה שלו הושפע מכמה מהגיטריסטים האקוסטיים הגדולים שפעלו באותן שנים ביניהם: דיווי גראהם, ברט יאנש ו-וויז ג’ונס. את האלבום הזה, כמו את אלבומיו הבאים, הפיק Gus Dudgeon, שזכור כמי שעבד עם אמנים כמו אלטון ג’ון ודיוויד בואי.

אלבומו השני של צ’פמן ,Fully Qualified Survivor הוא האלבום ששם אותו על המפה ונחשב לאחד מאלבומי הפולק-רוק הגדולים בכל הזמנים. מדובר באלבום הרפתקני מקודמו ואף מופק יותר כשברובו מלווה צ’פמן בלהקה, אף על פי שהוא מכיל גם קטעים כמו המנגינה האינסטרומנטלית היפה Naked Ladies And Electric Ragtime שמעידה על כישוריו כגיטריסט אקוסטי. את תפקיד הגיטרה הראשית הוא השאיר לגיטריסט האנונימי דאז, מייק רונסון, שבעקבות פועלו באלבום הזה, זכה לנגן עם דיוויד בואי בכמה מאלבומיו הגדולים כמו Ziggy Stardust.

צ’פמן המשיך להוציא אלבומים רבים במשך השנים ועם הזמן התבסס מעמדו כיוצר חשוב ומשפיע בעולם הפולק. לפני כשנה אף ראה אור אלבום המחווה לשיריו Oh Michael, Look What .You’ve Done: Friends Play Michael Chapman בין המשתתפים באלבום ניתן למנות את ת’רסטון מור (סוניק יות’); זמרת הפולק הבריטית, ברידג’ט סייט ג’ון; ומג ביירד מלהקת Espers.

עוד על מייקל צ’פמן בבלוג של יאיר יונה

0 replies on “ספיישל מייקל צ’פמן”